Ocenianie należy do codziennych obowiązków w pracy nauczyciela, ale jest ono również jednym z najtrudniejszych zadań. Szczególnie młodzi nauczyciele mają nie lada problem , ale i ci z większym stażem stają często przed dylematem, jaki stwarza wystawienie oceny.Stosowanie zasad pomiaru dydaktycznego ułatwia znacznie to zadanie. W niniejszej publikacji chciałabym przytoczyć przykład testu z języka niemieckiego, który został skonstruowany zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego i został przeprowadzony w klasie II Technikum, która realizuje jezyk w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Obejmuje on temat sportu i jest to test sprawdzający.
Zadanie 1
Wymień:
- siedem dowolnych dyscyplin sportu.
- trzy rodzajniki określone i dwa rodzajniki nieokreślone.
- dziesięć przymiotników określających sport i sportowców.
Zadanie 2
Przyporządkuj czasowniki do rzeczowników, wpisując jedną cyfrę obok każdej litery tak, aby czasowniki określały rzeczownik. (...) A. Sport 1) teilnehmen (...) B. Ski 2) schwimmen (...) C. an einem Wettbewerb 3) rechnen (...) D. in der Schwimmhalle 4) fahren, springen
5) treiben
Zadanie 3 Wśród czterech odpowiedzi jedna jest fałszywa. Zakreśl ją. Martin Schmitt ist:
- Skispringer
- Weltmeister
- Sportler
- Lehrer
Zadanie 4
Wstaw podane niżej czasowniki w odpowiedniej formie tak, aby zdania zachowały sens:
- Ihr ..........................im See.
- Ich ..........................Aerobic.
- Er.............................Ski.
- Wir ...........................laut.
- Was............................du?
- Woher.........................Sie?
(fahren, trainieren, baden, kommen, sein, machen). Zadanie 5
Uzupełnij zdania tak, aby miały sens i były gramatycznie poprawne:
- Ist das ein Sportler? Nein, das ist ..... Sportler.
- Das ist nicht mein Ball. Das ist ....... Ball.
- Das ist nicht dein Trainer. Das ist ........ Trainer.
- Das ist ....... Schwimmhalle. ..... Schwimmhalle ist am größten.
Zadanie 6
Napisz 5-6 zdań na temat: „Wie findest du Sport?” Model odpowiedzi, punktacja i kryteria zaliczenia
Nr zadania
|
Model odpowiedzi
|
Schemat punktowania
|
Zasady
przyznawania
punktów
|
Punkty
za zadanie
|
1.
|
A. Handball, Radfahren, Tennis, Skifahren, Boxen, Volleyball, Formel 1. [Należy uznać wszystkie inne dyscypliny prawidłowo podane.]
|
za każdą dyscyplinę sportu 1 punkt
|
7 punktów
|
B. der, die, das, ein, eine. [nie obowiązuje kolejność.]
|
za każdy rodzajnik 1 punkt
|
5 punktów
|
C. attraktiv, populär, interessant, langweilig, stark, verrückt, gefährlich, jung, bekannt, gut [I wszystkie inne prawidłowo podane].
|
za każdy wyraz 1 punkt
|
10 punktów
|
2.
|
A5, B3, C1, D2
|
za każde prawidłowe przyporządko-wanie 1 punkt
|
4 punkty
|
3.
|
D
|
|
1 punkt
|
4.
|
A. badet, B. trainiere, C. fährt, D. sind, E. machst, F. kommen
|
za każde prawidłowe uzupełnienie zdania 1 punkt
|
6 punktów
|
5.
|
A. kein, B. dein, C. mein, D. eine, die
|
za każde prawidłowe uzupełnienie 1 punkt
|
5 punktów
|
6.
|
za formę, treść i słownictwo
|
0-2 pkt
|
4 punkty
|
za poprawność gramatyczną
|
0-2 pkt
| Kartoteka testu
L.p.
|
Badane umiejętności
|
Kategoria celu
|
Poziom wymagań
|
Uwagi
|
|
|
A
|
B
|
C
|
D
|
K
|
P
|
R
|
D
|
W
|
|
1
|
A. Wymienienie dyscyplin sportu
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
7 pkt
|
|
B. wymienienie rodzajników określonych i nieokreślonych
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
5 pkt
|
|
C. Wymienienie przymiotników
|
x
|
|
|
|
|
x
|
|
|
|
10 pkt
|
2
|
Przyporządkowanie czasowników do przymiotników
|
|
x
|
|
|
|
|
x
|
|
|
4 pkt
|
3
|
Zakreślenie fałszywej odpowiedzi
|
|
x
|
|
|
|
|
|
x
|
|
1 pkt
|
4
|
Wstawienie w luki zdań właściwego czasownika w odpowiedniej formie
|
|
|
x
|
|
|
|
|
x
|
|
6 pkt
|
5
|
Uzupełnienie zdań z sensem
|
|
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
5 pkt
|
6
|
Napisanie 5-6 zdań na temat „ Wie findest du Sport?”
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
x
|
4 pkt
|
Objaśnienia:
Kategorie taksonomiczne celów: Poziom I - wiadomości: A - zapamiętanie wiadomości, B - rozumienie wiadomości, Poziom II - umiejętności: C - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, D - stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych (problemowych).
Poziom wymagań:
K- konieczne
P - podstawowe
R - rozszerzające
D - dopełniające
W - wykraczające.
Propozycja przeliczenia punktów na oceny szkolne:
40% punktów – ocena dopuszczająca
60% punktów – ocena dostateczna
80% punktów – ocena dobra
90% punktów - ocena bardzo dobra
95 % punktów – ocena celująca.
Warto zwrócić uwagę na to, że test zawiera zadania o różnym stopniu trudności, w tym zadania z poziomu wymagań wykraczających poza program. Test sprawdza również w jakim stopniu zostały opanowane wiadomości i jakie umiejętności posiadł uczeń. Opracowała Iwona Jakubowska |